Hjertezone

Evaluering af prøvehandling: Hjertezone ved NOVAskolen

Resumé

Der er igangsat en prøvehandling med hjertezone ved NOVAskolen i Vejle. Prøvehandlingen har til formål, at skabe bedre og tryggere rammer for børn, der cykler eller går til skole. Forvaltningen har evalueret forsøget, og anbefaler at hjertezonen gøres permanent. På mødet præsenteres udvalget for evalueringsresultaterne. Der ønskes udvalgets stillingtagen til om hjertezonen skal gøres permanent.

Sagsfremstilling

På baggrund af en dialog om trafikforholdene ved NOVAskolen, blev der i foråret 2024 igangsat et forsøg med etablering af en hjertezone. En hjertezone er et område omkring en skole, hvor biltrafik har begrænset adgang. Siden 2. april 2024 har det således ikke været tilladt at køre i bil på Grundet Sivevej og Moldevej forbi NOVAskolen på hverdage fra kl. 7.30-8.15. På Moldevej har det dog været med undtagelse af busser, beboer- og arbejdskørsel.

Prøvehandlingen har bestået af:

  • Afmærkning af tidsbegrænset indkørselsforbud på Grundet Sivevej og en del af Moldevej
  • Synliggørelse af hjertezonen ved brug af kampagnematerialer (beachflag, vejsideplakater, afmærkning på belægning)
  • Kommunikation gennem orienteringsbreve, opslag på SoMe-kanaler, uddeling af postkort mv.
  • Nudgingtiltag, herunder gå/cykelkonkurrence på skolen, uddeling af planlægningsværktøj til elever/forældre, markering af sikre skoleveje mv.

Foruden ovenstående har skolen under hele forsøgsperioden haft personale stående på Moldevej ved eksisterende fodgængerovergang, af hensyn til at hjælpe eleverne over vejen og holde øje på trafikken. Forsøget vil være i gang frem til skolernes sommerferie, der starter lørdag 29. juni - dvs. i alt 13 uger.

Forvaltningen har gennemført en evaluering af prøvehandlingen. Evalueringen har omfattet følgende elementer:

  • Evalueringsmøde med hhv. NOVAskolen og Lukasskolen, samt tilbagemeldinger fra Børnehuset Storebjørn og Grundet Lokalråd
  • Trafikmålinger udført hhv. før og under forsøgsperioden
  • Transportvane- og tryghedsundersøgelse blandt eleverne på NOVAskolen hhv. før og under forsøget
  • Tilfredshedsundersøgelse blandt forældre, beboere og øvrige

Hovedresultaterne fra evalueringen gengives i nedenstående afsnit. Den samlede evaluering af prøvehandlingen er vedlagt som bilag.

Evalueringsmøder med skolerne, samt tilbagemeldinger fra Børnehuset Storebjørn og Grundet Lokalråd

Forvaltningen har 23. maj 2024 afholdt individuelle møder hhv. NOVAskolen og Lukasskolens ledelse.

Tilbagemeldingen fra NOVAskolen er, at forsøget har fået flere elever til at gå og cykle i skole. Skolen oplever at trafikmængderne på vejene er faldet markant, og at bilisterne i området generelt viser mere hensyn i trafikken omkring skolen. Der er fortsat gennemkørende biltrafik i området omend den er begrænset betydeligt, men der er behov for løbende politikontrol for at sikre at hjertezonen respekteres. Det har fungeret uproblematisk, at forældre med behov for at køre deres børn i skole, har kunnet sætte af på p-pladsen ved Lidl/Netto overfor skolen. Skolen har tidligere, og også under forsøget, prioriteret at have lærere stående ved fodgængerovergangen foran skolen og hjælpe elever over vejen. Skolen er, grundet den mindre trafik, positivt stillet for evt. i stedet at oprette en skolepatrulje. Der er opbakning fra NOVAskolen til en permanentgørelse af hjertezonen.

Skoleledelsen på Lukasskolen har indsamlet feedback fra en del forældre til elever på skolen. Der er blandede holdninger til hvorvidt forsøget har forbedret eller forringet trafikforholdene omkring Lukasskolen. Nogle oplever at trafikken er øget, at det er blevet sværere at krydse Grundet Bygade, og at trafikken til tider går i stå særligt i krydset Grundet Bygade/Moldevej men også foran skolen hvor flere nu skal foretage venstresving fra Grundet Bygade og ind på skolens p-plads. Der er også enkelte der oplever at trafikken er blevet mindre og som synes tiltaget har haft en positiv effekt. Generelt er der dog et stort ønske fra mange om, at der anlægges en fodgængerovergang foran Lukasskolen, og at stierne langs Grundet Bygade forbedres. Forvaltningen bakker op om disse tiltag, som også allerede indgår i kommunens planlægning og prioriteringsmodeller. Lukasskolens ledelse har givet den tilbagemelding, at de havde forventet mere trafik foran skolen, end de oplever at der er kommet. Dog oplever skolen, at der er sket en ændring i trafikken og at der er mere pres på trafikken omkring deres indkørsel fra omkring kl. 7.45-8.05. Det er en bekymring for skolen, at der sandsynligvis vil være endnu mere trafik på dage med dårligt vejr, og generelt i vinterhalvåret, hvor flere elever køres i skole. Lukasskolen pointerer desuden i deres tilbagemelding, at de mener stifaciliteterne langs Grundet Bygade er under al kritik, set i forhold til de trafikmængder der er på stedet. Skolen stiller desuden som et krav, at hvis hjertezonen gøres permanent, så forventer de, at der iværksættes initiativer der kan forbedre trafikforholdene på Grundet Bygade.

Børnehuset Storebjørn oplyser i deres tilbagemelding at de oplever en øget trafik forbi børnehuset på Grundet Bygade, efter forsøget er iværksat. De har ønske om at hjertezonen ikke gøres permanent før der er gjort tiltag til forbedring af trafiksikkerheden på Grundet Bygade. De har konkret et ønske om en fodgængerovergang samt bedre adskillelse af gående og cyklende.

Grundet Lokalråd oplyser i deres tilbagemelding at deres beboere som helhed anser initiativet og idéen som positiv. De har en oplevelse af at der er kommet mere trafik i krydset Grundet Bygade/Moldevej, hvilket gør krydsning for stitrafikanterne sværere og mere utryg. lokalrådet foreslår at der anlægges et fodgængerfelt over Moldevej ved Grundet Bygade, og på Grundet Bygade ved Lukasskolen. Derudover foreslår de at stuen langs Grundet Bygades vestlige side forlænges mod nord og at stierne generelt revurderes i forhold til om udformningen modsvarer den trafik der i dag er i området.

Trafikmålinger

Snittællinger af motortrafikken hhv. før og under forsøget viser, at motortrafikken i hjertezonen er reduceret markant på hverdage i tidsrummet 7.30-8.15. På Grundet Sivevej er trafikken reduceret med 73 %. På Moldevej er trafikken reduceret med 53 %.

GPS-målinger fra biltrafikken viser ligeledes et fald i trafikken i hjertezonen. Målinger fra kl. 7-9 om morgenen på hverdage hhv. før og under forsøget viser, at trafikken på Grundet Sivevej er faldet med 35 % og på Moldevej foran skolen med 47 %. På Grundet Bygade er der sket et fald i trafikken på strækningen fra Lukasskolen og mod syd mens trafikken er steget en smule på strækningen nord for Lukasskolen og på Moldevej mellem Grundet Bygade og Viborgvej.

Snittællinger viser, at cykeltrafikken i området generelt er steget markant fra tællingerne udført i februar/marts til tællingerne udført i april/maj. Der gøres opmærksom på, at der generelt er flere der cykler i maj kontra marts, grundet de mere cykelvenlige vejrforhold, hvorfor stigningerne ikke nødvendigvis er et udtryk for flere cyklister. Der bør her følges op med nye tællinger.

Transportvane- og tryghedsundersøgelse blandt elever på NOVAskolen

Transportlaboratoriet har i efteråret 2023 udført en måling af transportvaner og oplevet tryghed på skolevejen blandt eleverne på NOVAskolen. Der er udført en tilsvarende ny måling i foråret 2024. Målingerne viser, at andelen af elever der går i skole er steget med 15 % point, mens andelen af elever der cykler i skole er faldet med 3 % point. Andelen af elever der bliver kørt i skole i bil, er faldet med 10 % point.

Elevernes oplevelse af trygheden på skolevejen har desuden taget en positiv udvikling, for de elever der selv transporterer sig til skole. Hvor der før forsøget var 62 % af eleverne der var trygge/meget trygge, er der nu 77 % der er trygge/meget trygge - altså en stigning på 15 % point. Ligeledes er det værd at bemærke, at der ikke længere er nogen elever der angiver at de er utrygge/meget utrygge på deres skolevej.

Tilfredshedsundersøgelse

Der er udsendt en online spørgeundersøgelse blandt borgerne i området, hvor der er spurgt til borgernes oplevelse af hjertezoneforsøget. Spørgeundersøgelsen har desuden været distribueret til forældre til elever på såvel NOVAskolen som Lukasskolen. Der er i alt 249 personer der har besvaret spørgeundersøgelsen.

Følgende pointer fra undersøgelsens resultater fremhæves:

  • Der er markant flere besvarelser fra forældre til elever på Lukasskolen, end fra forældre til elever på NOVAskolen
  • 60 % af besparelserne kommer fra personer, som primært færdes i bil i området
  • 45 % oplever at hjertezonen respekteres, mens 29 % oplever at den ikke respekteres. Det bemærkes hertil, at politiet har udført kontrol på Grundet Sivevej tre gange i forsøgsperioden.
  • 35 % oplever at trygheden/trafiksikkerheden er blevet bedre for gående/cyklende til NOVAskolen, og 23 % oplever at trygheden/trafiksikkerheden er blevet bedre for gående/cyklende til Lukasskolen. 30 % oplever at trygheden/trafiksikkerheden er blevet dårligere for gående/cyklende til Lukasskolen.
  • Andelen af forældre der afleverer deres børn i bil til NOVAskolen under forsøget er faldet med 6 % point. Flere cykler eller går under forsøget når de skal aflevere børn, mens andelen hvis børn selv kommer i skole er uændret.
  • 42 % af alle de adspurgte ønsker at forsøget med hjertezonen gøres permanent, mens 41 % ikke ønske en permanentgørelse. Blandt forældre til elever på NOVAskolen ønsker 66 % at forsøget gøres permanent, mens 20 % ikke ønsker en permanentgørelse. Blandt forældrene på Lukasskolen er der 26 % der ønsker hjertezonen gjort permanent, mens 59 % ikke ønsker en permanentgørelse.

På baggrund af evalueringsresultaterne vurderer forvaltningen, at hjertezonen har bidraget positivt til den oplevede trafiksikkerhed i området. Det er lykkes, at skabe tryggere rammer for børn der går/cykler til NOVAskolen, hvilket også har resulteret i at flere børn nu transporterer sig aktivt til skolen, og tilsvarende færre køres i bil.

Det har vist sig svært at fjerne al biltrafik fra Grundet Sivevej i tidsrummet hvor indkørselsforbuddet har været gældende. Trafikmålingerne viser at der fortsat kører biler igennem på vejen, omend al motortrafik burde være fjernet. Politiet har udført kontrol tre gange i forsøgsperioden, hvilket har haft en god effekt. Forvaltningen vurderer dog, at der vil være behov for fortsat at udføre løbende kontrol for at opretholde effekten. Det er i øvrigt også erfaringen fra andre kommuner i landet, at der bør ske løbende håndhævelse fra politiets side. Derudover bør kommunen løbende informere og skabe synlighed omkring tiltaget og skolen kommunikere til forældre. Det bør desuden undersøges i dialog med politiet, om der kan opsættes en manuelt betjent bom på Grundet Sivevej, som det eksempelvis ses anvendt ved skoler i Belgien, hvor skoler selv hver morgen slår bommen ned hhv. op i det tidsrum hvor vejen er lukket for motorkøretøjer.

Hvad angår Lukasskolen viser trafikmålingerne at trafikken omkring skolen har omfordelt sig. Der er ikke kommet mere trafik forbi skolen. Hvor meget trafik tidligere kom fra syd via Grundet Sivevej, kører mere trafik nu via Moldevej (mellem Viborgvej og Grundet Bygade). Det betyder, at trafikken på strækningen nord for skolen er steget mens trafikken syd for skolen er blevet mindre. Forvaltningen har af flere omgange observeret trafikafviklingen foran skolen om morgenen både før og under forsøget. Overordnet set er trafiksituationen ikke forværret, men de kortvarige belastninger af trafiksystemet har flyttet sig, hvilket var forventeligt. Hvor der før kunne være tilbagestuvning af trafikken ud fra Lukasskolens p-plads er udfordringen nu mere venstresving fra Grundet Bygade og ind på p-pladsen. Der er dog højest observeret 6 biler i kø på Grundet Bygade, og afviklingen af trafikken er sket relativt hurtigt. Der er observeret en mere intens trafik i krydset Grundet Bygade/Moldevej, dog ikke af en karakter der vurderes problematisk for trafikafvikling eller trafiksikkerhed. Det skal her også bemærkes, at det vil være en mulighed at flere benytter Grundet Ringvej i stedet for Moldevej (mellem Viborgvej og Grundet Bygade), hvilket vil lette trafikafviklingen.

Forvaltningen vurderer ikke at trafiksikkerheden omkring Lukasskolen er forringet, men bakker op om Lukasskolens m.fl. ønske om et fodgængerovergang foran skolen, samt evt. over moldevej ved Grundet Bygade. Derudover er der behov for forbedring af stisystemet langs Grundet Bygade, herunder forlængelse af eksisterende sti i vestlig vejside, samt evt. adskillelse af gående og cyklende i østlig vejside. Projekter for dette indgår allerede på kommunens prioriteringsmodel. Den nuværende afmærkning af stierne er desuden mangelfuld, og foreslås derfor gennemgået og forbedret.

Forvaltningen har desuden været i dialog med Børnehaven Storebjørn der ligger umiddelbart nord for Lukasskolen med adgang fra Grundet Bygade. Børnehaven oplever mere trafik foran børnehaven, der i forvejen har ringe oversigt ved udkørslen. Der er udført ny vigepligtsafmærkning for at synliggøre vigepligtsforholdene i krydsningen. Forvaltningen vil desuden undersøge mulighederne for at forbedre oversigten yderligere i dialog med børnehaven.

På baggrund af evalueringsresultaterne anbefaler forvaltningen at hjertezonen ved NOVAskolen gøres permanent. Samtidigt bør det undersøges om der kan etableres en manuelt betjent bom på Grundet Sivevej, af hensyn til at sikre at indkørselsforbuddet overholdes. For at imødekomme de udfordringer som flere oplever på Grundet Bygade anbefales det at der her-og-nu arbejdes videre med etablering af de ønske fodgængerfelter, samt gennemgang og opretning af afmærkningen på eksisterende stisystemer langs Grundet Bygade.

Klima og resiliensvurdering

Hjertezonen har bidraget til at flere børn nu transporterer sig aktivt til skole, og at færre køres i bil. Dermed bidrager tiltaget til målene for grøn mobilitet opstillet i Vejle Kommunes Klimaplan.

Sagens videre forløb

Sagen skal alene behandles af Teknisk Udvalg.

Indstilling
Teknik- og Miljødirektøren indstiller,

at hjertezonen ved NOVAskolen gøres permanent

at mulighederne for etablering af en manuelt betjent bom på Grundet Sivevej undersøges.

at der arbejdes videre med, her-og-nu, at etablere fodgængerovergange i relation til Lukasskolen, samt at afmærkningen på stierne lands Grundet Bygade gennemgås og forbedres.

 

Det skal være trygt at cykle og gå i skole. Derfor etablerer Vejle Kommune i samarbejde med NOVAskolen, en hjertezone, der fra 2. april og frem til sommerferien skal mindske biltrafikken omkring NOVAskolen – til glæde for børn og forældre. Sydøstjyllands Politi og Grundet Lokalråd støtter op om forsøget.

Engang gik eller cyklede flere børn i skole. Og det må de meget gerne igen. Det er baggrunden for hjertezonen på NOVAskolen, der fra 2. april skal give mere plads til børnene.

Hjertezonen er et område omkring skolen, hvor det ikke ønskes at forældre færdes i bil. Det skal skabe en mere sikker skolevej og dermed motivere flere børn og unge til at gå eller cykle i skole.

Indkørselsforbud på Moldevej og Grundet Sivevej

Hjertezonen betyder, at der indføres indkørselsforbud på Moldevej (foran skolen) og Grundet Sivevej fra 7.30-8.15 på alle hverdagsmorgener. Beboer-, bus og arbejdskørsel undtages fra indkørselsforbuddet på Moldevej, og det vil også være muligt via Moldevej at aflevere børn i bil til Børnehuset Lillebjørn.



Fra: Majken Kobbelgaard Andersen Anlæg & Infrastruktur Teknik & Miljø Vejle Kommune <MAJKA@vejle.dk>
Sendt: 6. maj 2024 21:13
Til: henrikstjernholm1@gmail.com
Emne: Evaluering hjertezoneforsøg ved NOVAskolen

Kære lokalråd

Det er planen at Teknisk Udvalg skal tage stilling til om hjertezonen ved NOVAskolen skal gøres permanent på deres møde 18. juni. På mødet præsenteres udvalget for resultatet af evalueringen af forsøget, og her vil jeg gerne have lokalrådets feedback med, hvis i ønsker dette. Kunne i være interesserede i at vi tager et møde i slutningen af maj? Alternativ kan i også sende feedback på skrift hvis i foretrække det. Fordelen ved et møde kan være, at jeg samtidigt kan præsentere de foreløbige evalueringsresultater.

Venlig hilsen

Majken Kobbelgaard Andersen

Evt. ombygning af Moldevej

Fra: Majken Kobbelgaard Andersen Anlæg & Infrastruktur Teknik & Miljø Vejle Kommune <MAJKA@vejle.dk>
Sendt: 16. maj 2024 14:20
Til: henrikstjernholm1@gmail.com
Emne: SV: Evaluering hjertezoneforsøg ved NOVAskolen

Hej Henrik

Tak for din tilbagemelding, og for at dele jeres observationer.

I forhold til ændringer i trafikmængder, så følger vi op på dette når vi har nye trafiktal tilgængelige. Jeg vender tilbage når jeg har noget omkring det.

Jeg er helt enig i at en cykelsti langs vestlig side af Grundet Bygade vil være en god idé. Faktisk har vi allerede dette projekt på vores liste med ønsker til nye stier, sammen med en ændring af stien i østlig vejside. Her kunne man med fordel udvide med et fortov så cyklende og gående adskilles og der dermed skabes bedre plads til begge trafikanttyper. Jeg har stået derude og observeret flere morgener, og der er en del trafikanter på stien i begge retninger. Ensrettede cykelstier ville bestemt kunne forbedre trafiksikkerheden.

Det eksisterende fodgængerfelt på Grundet Bygade ved stien ud fra Ringdams Kobbel vil vi gerne fjerne, hvis der laves sti i vestlige side af Grundet Bygade – i stedet et nyt foran Lukasskolen. Nuværende er ikke etableret korrekt og krydsningsbehovet synes større ud for Lukasskolen, hvis stierne ensrettes.

Alt i alt så konkluderer jeg på din mail, at vi er enige om at der er steder hvor der er forbedringspotentiale. Det vil jeg tage med videre. Som nævnt har vi allerede projekter for dette stående i pipeline, men er naturligvis afhængige af at de prioriteres og midlerne afsættes politisk.

I forhold til evalueringen har vi åbnet et online spørgeskema – du får linket nedenfor. I er velkomne til at dele linket i lokalområdet og opfordre beboerne i området til at gå ind og udfylde i det. Der kommer også information ud via Facebook, hjemmeside, skolerne samt i direkte brev til beboerne indenfor hjertezonen.

.Evaluering hjertezoneforsøg ved NOVAskolen

Hej Majken

Igen tak for indbydelsen til at drøfte Hjertezone forsøget.

Vi har vendt forsøget med vores beboere. Og der er kommet flere reaktioner. Som helhed ser man initiativet og ideen som positiv.

Det virker dog som om, at der er kommet mere trafik andre steder. Især i T-krydset, hvor Moldevej ender ved Grundet Bygade, er det blevet sværere at krydse for gående og på cykel, da trafikken kommer fra tre sider, og der mangler et fodgængerfelt.

Dette kan skabe farlige situationer for de forældre med børn, der dagligt skal til Trip Trap (både vuggestuen og børnehaven), samt for børn, der skal til Lukas Skolen.

En mulig løsning, uanset om forsøget gøres permanent eller ej, kunne være en naturlig forlængelse af cykelstien fra Grundet Ringvej på den vestlige side af Grundet Bygade ned til den allerede etablerede cykelsti ved Kobbelvænget. Dér er allerede et fodgængerfelt, som kan benyttes til at krydse vejen til institutionerne og Lukas Skolen.

Se markering med gult på billedet.

Vi vil også gøre opmærksom på, at den kombinerede cykel- og gangsti på den østlige side af Grundet Bygade er ved at være for snæver til at kunne betjene alle de mange nye boliger, der er blevet opført og de kommende ca. 100 nye boliger på Byg & Leg. Det var ikke forudsat, at der skulle komme så mange boliger i området, da stien blev anlagt i 1987-88. Der er mange flere mennesker i området nu, og vi vil også derfor gerne anmode om en nyvurdering af stiens bredde, og jo gerne at stien udvides.

Vi vil gerne se de foreløbige evalueringsresultater af forsøget, når de er klar.

Venlig hilsen

Grundet Lokalråd

Henrik Stjernholm, formand

Kløvertoften 12 | 7100 Vejle

T: 2015 4944 | M: henrikstjernholm1@gmail.com

www.grundet-lokalraad.dk