Helhedsplan til behandling på Økonomiudvalgsmøde den 23 sept. 2019
Udkast til helhedsplan for Grundet Skovby
01.02.17-P16-3-18
Resume
I Kommuneplan 2017 besluttede byrådet at ændre anvendelsen for rammeområde 1.5.B.10 fra et område til offentlige formål med mulighed for boliger til et rent boligområde.
Inden området kan realiseres, skal der laves en helhedsplan, der danner grundlag for den videre planlægning. Den videre planlægning omfatter et kommuneplantillæg, der justerer afgrænsningen i forhold til den gældende kommuneplan
og giver mulighed for etageboliger på udvalgte steder, samt lokalplaner for de enkelte etaper. Der er nu udarbejdet en helhedsplan for området, Grundet Skovby, der giver mulighed for 450-600 boliger, når området er fuldt udbygget. Planen
er bygget op om en blå-grøn struktur, der sikrer klimatilpasning og en grøn profil. Helhedsplanen sikrer hensynet til Hornstrup Kirke og de nærliggende erhvervsområder. Den primære adgang til området sker via Viborgvej,
men der foreslås en forbindelsesvej til området syd for St. Grundet til ærindekørsel til skoler, institutioner, butikker m.m. I helhedsplanen er der fastholdt en vejtilslutning mellem Gl. Smedevej og Kirkebyvej, som kan ændres
til en stitilslutning, uden det har nogen trafikal betydning for Grundet Skovby. I foråret 2018 har der været afholdt debatfase om udvikling af området.
Sagsfremstilling
I kommuneplanen er der udlagt et større
boligområde mellem St. Grundet og Hornstrup Kirkeby - ramme 1.5.B.10. Området blev oprindeligt lagt ud til boligområde i Regionplan 2005, men blev i Kommuneplan 2009 udlagt til område til offentligt areal - travbane og boliger i den
sydlige del. I forbindelse med Kommuneplan 2017 vedtog byrådet at ændre anvendelsen, således at området udelukkende skal indeholde boliger.
I henhold til kommuneplanrammen kan området anvendes til lav boligbebyggelse
og kollektive anlæg som offentlige og private institutioner. Området ligger på en sådan måde, at afvandingen kan påvirke nedstrømsliggende arealer langs Grejs Å, og der skal derfor reserveres væsentlige
arealer til håndtering af vand i området. Der skal i planlægningen tages højde for de nødvendige afstandskrav i forhold til de tilgrænsende erhvervsområder Øst for Viborgvej og syd for St. Grundet Allé.
Udbygningen skal endvidere ske efter en samlet plan, der indarbejder landskabelige og kulturmæssige forhold, herunder hensynet til Hornstrup Kirke.
I efteråret af 2017 blev Vejle Kommune bedt om at udarbejde en helhedsplan,
der skulle danne grundlag for et kommuneplantillæg og lokalplaner for området. Grunden til, at der skal udarbejdes et kommuneplantillæg skyldtes, at ejerne har et ønske om en justering af arealafgrænsningen, se bilag 1. Endvidere
ønsker man mulighed for etablering af etageboliger i udvalgte delområder, hvilket den gældende ramme ikke giver mulighed for.
Den hidtidige proces
Arbejdet blev indledt med en workshop mellem projektudviklerne/ejergruppen,
Vejle Spildevand og relevante fagpersoner fra Vejle Kommune. Her blev det kortlagt hvilke temaer, der særligt skulle arbejdes videre med, herunder klimatilpasning og håndtering af overfladevand, som ville blive en afgørende faktor for disponering
af området.
Den 11. april 2018 blev der indledt en debatfase, hvor kommunen offentliggjorde et debatoplæg og indkaldte ideer og forslag til helhedsplanen. Der blev afholdt møde den 2. maj med inviterede repræsentanter
for grundejerforeningerne, etageboligerne på St. Grundet Allé og Scandic Food samt den 3. maj med Hornstrup Lokalråd. På mødet den 2. maj blev især trafikken og infrastrukturen drøftet herunder en mulig forbindelse
mellem den nye bydel Grundet Skovby og servicefunktionerne syd for.
Ud over ovennævnte processer har der været møder med Haderslev Stift om varetagelse af hensynet til Hornstrup Kirke. Den dialog har ført til,
at stiftet har erklæret sig tilfreds med de forudsætninger, der er lagt ind i helhedsplanen om indsigtskiler. Forvaltningen har endvidere haft møder med virksomheder i området, og der er udført støj-og lugtberegninger
for udvalgte virksomheder i forhold til det fremtidige boligområde med henblik på at placere bebyggelsen, så man undgår støj-og lugtgener. Endelig er der holdt møde med Scandic Food om forbindelsesvejen mellem Grundet
Skovby og området syd for St. Grundet.
I sensommeren 2018 blev det besluttet at lave en trafikanalyse for Grundet-området, der bl.a. skal danne grundlag for beslutningen om hvilke forbindelse, der skal være mellem Grundet
Skovby og området syd for St. Grundet. Trafikanalysen blev præsenteret på et fællesmøde for Teknisk Udvalg og Økonomiudvalget i maj 2019. Her blev det besluttet at få udarbejdet endnu et trafikscenarie, samt at holde
et informationsmøde efter sommerferien. Dette møde blev afholdt den 19. august 2019, og der har efterfølgende været afholdt fællesmøde mellem Teknisk Udvalg og Økonomiudvalget den 26. august 2019.
Helhedsplanen skulle oprindeligt have været politisk behandlet i efteråret 2018, men har måttet afvente udarbejdelsen af trafikanalysen.
Helhedsplanen.
Der er nu udarbejdet et forslag til en helhedsplan for
boligområdet Grundet Skovby, se bilag 2. Helhedsplanen er delt op i etaper og kan danne grundlag for den fremtidige udbygning af Vejle mod nord i en længere årrække. Boligudbygningen vil starte i det sydvestlige hjørne, hvor
det kobler sig op på den eksisterende bydel. Boligområdet vil fuldt udbygget kunne rumme 450-600 boliger. Boligområdet skal kunne tilbyde et varieret boligudbud, herunder også etageboliger i udvalgte områder.
Disponeringen af området er bygget op om en blå-grøn struktur, der gør området klimatilpasset og sikrer attraktive, grønne landskabsrum. Cykelstier i området kobler sig op på Viborgvej, Hornstrup Kirkeby
og St. Grundet, og de mange vandrestier i området gør det muligt bl.a. at få kontakt til skovene i vest for boligområdet. Den gamle kirkesti bevares i området, og der er arbejdet med indsigtskiler fra den sydlige del af området
og fra Viborgvej, der vil forbedre indsigten til Hornstrup Kirke i forhold til situationen i dag.
For at sikre området mod støj er boligerne trukket tilbage i forhold til Viborgvej, og der etableres støjvolde mod øst
og syd, som bearbejdes landskabeligt. I forhold til etape II og de følgende etaper kan der blive tale om etablering af yderligere støjbegrænsende tiltag. Det vil blive håndteret i de fremtidige lokalplaner.
Den
primære adgang til og fra området sker via Viborgvej. Helhedsplanen foreslår etablering af en forbindelsesvej for alle trafikarter til området syd for St. Grundet, som skal bruges til ærindekørsel i forhold til skoler,
institutioner, sportsfaciliteter samt Nørremarkscentret. De interne veje i Grundet Skovby planlægges, så hastigheden holdes nede.
Debatfasen
Vejle Kommune modtog i debatfasen 10 bidrag med ideer og forslag fra
borgere, foreninger og virksomheder, se bilag 3 med et resumé af indlæggene samt forvaltningens bemærkninger.
Fra nogle virksomheders side har der været bekymring for, om udviklingen af det nye boligområde
vil begrænse virksomhedernes udviklingsmuligheder. Det er derfor forudsat i den videre planlægning, at virksomhederne udvikle sig sig i overensstemmelse med de gældende lokalplaner.
Grundejerforeningerne, HD-ejendomme
og Scandic Food udtrykker i varierende grad bekymring for de øgede trafikmængder, der vil opstå på grund af udbygningen af Grundet Skovby, hvis trafikken ledes ned forbi St. Grundet via Grundet Tværvej. Der gøres opmærksom
på, at blød og hård trafik allerede i dag krydser hinanden flere steder på vejen ned mod skolerne, og den problematik vil forstærkes med den kommende boligudbygning. Der kan også være problemer med Grundet Tværvejs
dimensionering i forhold til den kommende trafik. Kløvertoftens Grundejerforening foreslår, at trafikbetjeningen af det nye boligområde udelukkende sker via Viborgvej, og alternativt kan etableres en busrute igennem det nærliggende
erhvervsområde. Scandic Food er som udgangspunkt imod en forbindelsesvej ned forbi St. Grundet, men hvis der skal være en vej, foreslås en østlig forbindelse.
I forslaget til helhedsplanen vil den primære
adgangsvej til Grundet Skovby ske via Viborgvej, men der lægges der op til en forbindelsesvej fra Grundet Skovby via Grundet Tværvej. Den skal primært tjene ærindekørsel til skoler, institutioner, sportsfaciliteter og centerområdet.
Det vil skabe en mere trafik på Grundet Tværvej, men denne er dimensioneret til den øgede trafikmængde. Der vil dog skulle laves yderlige trafiksikkerhedsmæssige tiltag i Grundet-området som beskrevet i trafikanalysen.
En busrute gennem erhvervsområdet kan godt være en mulighed for at binde områderne sammen med kollektiv trafik, men en mere direkte rute vil være at foretrække, da man derved undgår at spilde minutter på at køre
på strækninger, hvor der ikke er et underlag for passagerer. Endelig vil den mere direkte forbindelse understøtte en evt. fremtidig institution syd for St. Grundet,
Hornstrup Lokalråd er bekymret for den tiltagende
trafik på Kirkebyvej, der er uegnet til yderligere trafik fra sidevejene. Lokalrådet har siden foreslået at ændre vejstilslutningen fra Gl. Smedevej til Kirkebyvej til en stiforbindelse. Forvaltningen mener ikke, at det trafikalt vil
have den store betydning, om der er en vejtilslutning fra Gl. Smedevej til Kirkebyvej, og finder derfor, at man godt kan overveje at ændre tilslutningen til et stiforløb.
Der er fra flere sider udtrykt modvilje mod etablering
af en fremtidig institution på et areal syd for St. Grundet. Der tages med denne helhedsplan ikke stilling til en fremtidig institution, men trafikanalysen har dog indregnet trafik fra en evt. institution det pågældende sted.
Den videre proces.
Efter helhedsplanens godkendelse vil der blive arbejdet videre med et forslag til et kommuneplantillæg, som indeholder helhedsplanens kort med disponering af området. Teknisk Udvalg vil blive anmodet om opstart
af et lokalplanforslag for første etape. Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan med tilhørende miljøvurdering vil blive fremlagt til politisk behandling primo 2020.
Historik
Indstilling
at udkast til helhedsplan godkendes som grundlag for den videre planlægning af Grundet Skovby.