Protestskrivelse trafik
Vejle den 21. oktober 2019
Nej til mere trafik til Store og Lille Grundet
fra den kommende Grundet Skovby
- Vi beboere på Store og Lille Grundet ønsker ikke mere trafik gennem vores område, fordi der skal ske byudvikling af Grundet Skovby.
- Biltrafikken fra Grundet Skovby bør føres ud til Viborgvej, der netop er bygget til store trafikmængder. Cykel- og gangtrafik kan godt ledes ned igennem stisystemet syd for Store Grundet.
- En opgradering af cykelstien fra Grundet Tværvej til Grundet Skovby til en vej for kørende trafik inkl. busser og lastbiler vil medføre store gener for de ca. 1.800 beboere inden for Grundet Lokalråds område med nuværende otte grundejerforeninger.
- Vi vil ikke acceptere alle generne, mens den private projektudvikler og de kommende beboere i Grundet Skovby får alle fordelene.
Vi ønsker derfor:
- At Vejle Byråd skal vælge den mest bæredygtige (resiliente) løsning – nemlig den løsning der prioriterer cykel-, gang- og kollektiv trafik og dermed anlægger en mere ambitiøs og visionær strategi for byudvikling
- At Vejle Byråd ikke følger Teknik & Miljøs og den private projektudviklers hidtidige anbefalinger om at tilgodese mere og uhindret biltrafik gennem de eksisterende boligområder med deraf følgende miljøproblemer (CO2, partikler, støj og trafiksikkerhed), og dermed
- At Vejle Byråd ikke etablerer en gennemgående vejforbindelse mellem Grundet Skovby og Store Grundet og dermed også Lille Grundet.
Med min underskrift erklærer jeg min enighed i Grundet Lokalråds anbefalinger ovenfor.
Dato: ________________
Navn: ________________________________________________
Adresse: ________________________________________________
Sedlen med underskrift kan inden den 28.10. 2019 returneres til:
Andelsforeningen Lille Grundet, Birger Kristoffersen, Grundet Bygade 18
Kløvertoftens Grundejerforening, Henrik Stjernholm, Kløvertoften 12
Skovbyens Grundejerforening; Freddy Chr. Olesen, Ringdams Kobbel 30 Skovbyens
Grundejerforening for Storparceller, Freddy Chr. Olesen, Ringdams Kobbel 30
Korntoftens Grundejerforening, Birgit Pedersen, Korntoften 26
Grundejerforeningen Grantoften Lærketoften Fyrretoften i Vejle, Kenneth Korshøj, Grantoften
18
Grundejerforeningen for landsbyerne Store Grundet, Erik W Nielsen, Skovtoften 31
Kløvermarkens Grundejerforening, Lars Egeskov Jespersen, Kløvermarken 6
Læs mere om sagen på www.grundet-lokalraad.dk
Informationsmøde om trafikanalyse for Grundet-området
Lokalrådet deltog i kommunens informationsmøde om trafikannalyse den 18 aug. hvor en række andre firmaer og instituationer deltog. Annalysen blev gennemgået og en række senarier om mulige løsninger blev gennemgået. Det skal bemærkes at intet er besluttet endnu og vi har en forhåbning om at blive indraget i planfasen, vi fik lejlighed til at fremkomme med vore synspunkter og vise et oplæg (af næstformanden)som er vedhæftet som PDF fil
Bemærkninger fra Næstformanden efter mødet:
Der har i dag været et informationsmøde om de forskellige muligheder for trafikløsning i vores område i relation til den kommende byudvikling nord for Store Grundet – Grundet Skovby. Det fortalte vi jer om i sidste uge. Det var fint, at flere beboere fra Kløvertoften var med til mødet.
Det er mere og mere åbenlyst i de her Donald Trump-tider, at på samme måde som Grønland er porten til de arktiske områder og magten deroppe nordpå, så er gang/cykelstien op til Store Grundet porten til, om de nye beboere i Grundet Skovby skal have alle fordelene og gevinsterne, så vi samtidig får alle ulemperne og blive et mindre attraktivt område. Så opgaven er at bevare den situation, vi har i dag, og ikke åbne op for gennemkørende trafik.
Det er svært at sige, hvor det ender. Vi havde i Lokalrådet lavet nogle slides med vores synspunkter, der stemmer overens med den holdning, som beboerne udtrykte på vores sidste generalforsamling. De slides har vi lagt på vores hjemmeside i mappen: Trafikanalyse på Grundet, hvor alt andet materiale også ligger.
Hvis I kender politikere i Vejle Byråd, så er det med at få dem gjort opmærksom på den truede situation for os, også selvom de ikke sidder de tre afgørende udvalg i denne sag: Økonomiudvalget, Teknisk Udvalg og Børne & Familieudvalget.
Da meget foregår bag lukkede døre, også i de politiske udvalg, så er det lidt svært at følge med i, hvad der sker. Vi søger løbende aktindsigter. På mødet oplyste kommunen, at der forventes et lokalplanforslag omkring nytår, hvor det vil fremgå, om der bliver åbnet op for kørende trafik på stien. Indtil da vil vi forsøge at påvirke beslutningsprocessen, så vi får mindst mulige gener af gennemkørende trafik.
I bliver løbende opdateret, når der er nyt.
Til orientering er vi 8 grundejerforeninger der er medlem af lokalrådet med 784 boliger og vi er ca. 1.800 beboere, der har investeret 2-3 mia. kr. i vores område. Så derfor mener vi nok, at byrådet burde lytte bare en lille smule til os.
Grundet Lokalråd - møde om trafikanalyse den 19.8.2019 på Lukasskolen - final
Oplæg i PowerPoint
Kommentarer til trafikmodel for Grundet, Vejle Kommune og Rambøll – 4.6.2019 Birger Kristoffersen og Henrik Stjernholm 1.8.2019, rev. 9.8.2019
Trafikanalyse på Grundet - Vejle Kommune og Rambøll – 4.6.2019 Grundet Lokalråds bemærkninger til trafikanalysen
1.2 Trafikmodellen er kalibreret med år 2017 som basisår efter en gravitationsmodel, der kombinerer forholdet mellem afstand og tid mellem de enkelte zonerelationer. HVAD BETYDER DET?
390 trafiktællinger i perioden 2013-17, der er fremskrevet med 1,5 % om året.
2.1.2 For at sikre robusthed i modelberegninger er der indregnet et større antal boliger i området end for forventet på baggrund af eksisterende plangrundlag. HVAD BETYDER DET?
2.3 I alle scenarier er der medregnet følgende ændringer.
- Bussluse på Grundet Ringvej/Kløvermarken
- Afsætningsplads til Lukas Skolen på Moldevej - HVAD BETYDER DET?
- Trafiksanering af Grundet Sivevej – HVAD BETYDER DET?
- Moldevej saneres tilsvarende Finlandsvej
Spørgsmål:
- Kan det aflæses af modellen, hvor meget trafik der alene kommer fra Grundet Skovby?
- Indeholder modellen trafik fra alle de områder der udbygges i en samlet model ? Dvs. alle boliger fra Store og Lille Grundet og Grundet Skovby?
- Er de 115 eksisterende boliger ved Store Grundet med i de 600 boliger, der indgår i beregningen, eller er de ud over?
- Har Vejle Kommune eller projektudvikler aftale om, at Store Grundet Alle kan bruges til trafik fra Grundet Skovby?
- Vil det blive styret i den eller de lokalplaner, der skal laves for Grundet Skovby, at der max. må opføres 600 boliger, dvs. så det fastlægges formål og i bestemmelserne og ikke kun i en redegørelsen ?
- Hvordan er trafikken fordelt på skoler og institutioner på Grundet Bygade og ved Nørremarkscentret, til NOVA Skolen og til Lukasskolen. Hvor meget trafik er der regnet med til de offentlige og private skoler og institutioner.
- Hvor meget trafik er der regnet med til Nørremarkscentret?
- Hvor meget trafik fra Grundet Skovby, der IKKE har ærinde på Grundet ledes gennem Grundet i de forskellige scenarier, dvs. trafik der skal til Vejle Midtby eller andre områder.
- Scenarie A: Hvilken trafik kommer forbi busslusen på Grundet Tværvej ud over busser. Der er en stigning på Grundet Tværvej på 300 biler?
- Scenarie A: Bliver der også en form for sluse til en evt. institution, så kørsel fra Grundet Skovby ikke har adgang til Grundet Tværvej?
- Indgår de evt. kommende boliger som følge af ”Ghettoplanen” i trafikmodellen.
- Hvis Grundet Tværvej bliver åben gennemgående trafik, synes analysen ikke at tage højde for den naturlige følgetrafik der vil komme på Sivevejen som følge af skolerne, hallen og indkøb. Hvis f.eks. børn hentes fra skole, daginstitution eller sættes af ved en sportsaktivitet, vil indkøb etc. være ligge i naturlig forlængelse. Det vil øge trafikmængden på Sivevejen og tilknyttede veje.
- Området beskrives konsekvent som et boligområde. Men der er både skoler, daginstitutioner og hallen, som skaber meget trafik. Er der taget højde for dette i analyserne.
- Flere spørgsmål ??
Vej
Nuværende trafik pr. døgn 2019
Scenarie A Stigning i trafik
- Bussluse på Moldevej
- Bussluse på Grundet Tværvej
Scenarie B Stigning i trafik
- Bussluse på Moldevej
- Ingen bussluse på Grundet Tværvej
Scenarie C Stigning i trafik
- Ingen bussluser på Moldevej
- Ingen bussluse på Grundet Tværvej
Scenarie D Stigning i trafik
1. Store Grundet Alle lukket ud mod Viborgvej
Scenarie E Stigning i trafik
1. Bussluse på Store Grundet Alle/Grundet Tværvej
Scenarie F Stigning i trafik
1. Indkørsel forbudt fra nord (mod syd) på Moldevej
Grundet Tværvej (Korntoften)
Ca. 50 boliger
300
300
450
Kan det være rigtigt
1000
2150
300
750
Grundet Tværvej (Kløvertoften)
79 boliger
800
300
450
Kan det være
rigtigt
1000
2150
300
750
Grundet Bygade
nord for Moldevej
1100 / 1450
350
450
1200
1550
500
900
Grundet Bygade syd for Moldevej
til Grundet Sivevej
1200 / 1450
750 / 1050
750/ 1050
600 / 1200
600 / 1200
650 / 1200
750 / 1250
Moldevej til
Viborgvej
1550
1250 / 1450
1350 / 1550
1100 / 2550
1400 / 2900
1050 / 1900
1300 / 2050
Moldevej ved
Østerbo
200 / 900
0
0
1800 / 2100
1600 / 2150
1200 / 1500
1060 /1200
Grundet Sivevej
1600
300
250
-150
-150
-150
50
Grundet Ringvej
øst for Grundet Tværvej
1800
650
650
500
1250
600
550
Grundet Ringvej vest for Grundet
Tværvej
1000
400
400
400
400
400
400
St. Grundet Allé
400
1700
1550
1050
400
1700
1650
Viborgvej nord for
Grundet Ringvej
4000
3750
3500
3100
2050
3750
2400
Viborgvej syd for
Grundet Ringvej
7150
3250
3200
2700
2350
3300
3250
Trafikanalyse
Vejle Kommune har udarbejdet en trafikannalyse i vort område og afholder i den forbindelse informationsmøde.
Emne: Informationsmøde om trafikanalyse for Grundet-området
Vejle Kommune har i forbindelse med den bymæssige udvikling af Grundet-området fået lavet en trafikanalyse med forskellige scenarier for trafikudviklingen. Trafikanalysen vil blive præsenteret på et informationsmøde: Mandag den 19. august 2019 klokken 17-18 På Lukasskolen i Vejle, hvor alle er velkomne. Tilmelding er ikke nødvendig.
Marianne Bjerre
Kommuneplanlægger | Plan
Teknik & Miljø | Kirketorvet 22, 7100 Vejle
T: 76 81 22 46 | Mob. 23 62 27 88 | E: marbj@vejle.dk