Informationsmøde om trafikanalyse for Grundet-området

Lokalrådet deltog i kommunens informationsmøde om trafikannalyse den 18 aug. hvor en række andre firmaer og instituationer deltog. Annalysen blev gennemgået og en række senarier om mulige løsninger blev gennemgået. Det skal bemærkes at intet er besluttet endnu og vi har en forhåbning om at blive indraget i planfasen, vi fik lejlighed til at fremkomme med vore synspunkter og vise et oplæg (af næstformanden)som er vedhæftet som PDF fil

Bemærkninger fra Næstformanden efter mødet:

Der har i dag været et informationsmøde om de forskellige muligheder for trafikløsning i vores område i relation til den kommende byudvikling nord for Store Grundet – Grundet Skovby. Det fortalte vi jer om i sidste uge. Det var fint, at flere beboere fra Kløvertoften var med til mødet.

Det er mere og mere åbenlyst i de her Donald Trump-tider, at på samme måde som Grønland er porten til de arktiske områder og magten deroppe nordpå, så er gang/cykelstien op til Store Grundet porten til, om de nye beboere i Grundet Skovby skal have alle fordelene og gevinsterne, så vi samtidig får alle ulemperne og blive et mindre attraktivt område. Så opgaven er at bevare den situation, vi har i dag, og ikke åbne op for gennemkørende trafik.

Det er svært at sige, hvor det ender. Vi havde i Lokalrådet lavet nogle slides med vores synspunkter, der stemmer overens med den holdning, som beboerne udtrykte på vores sidste generalforsamling. De slides har vi lagt på vores hjemmeside i mappen: Trafikanalyse på Grundet, hvor alt andet materiale også ligger.

Hvis I kender politikere i Vejle Byråd, så er det med at få dem gjort opmærksom på den truede situation for os, også selvom de ikke sidder de tre afgørende udvalg i denne sag: Økonomiudvalget, Teknisk Udvalg og Børne & Familieudvalget.

Da meget foregår bag lukkede døre, også i de politiske udvalg, så er det lidt svært at følge med i, hvad der sker. Vi søger løbende aktindsigter. På mødet oplyste kommunen, at der forventes et lokalplanforslag omkring nytår, hvor det vil fremgå, om der bliver åbnet op for kørende trafik på stien. Indtil da vil vi forsøge at påvirke beslutningsprocessen, så vi får mindst mulige gener af gennemkørende trafik.

I bliver løbende opdateret, når der er nyt.

Til orientering er vi 8 grundejerforeninger der er medlem af lokalrådet med 784 boliger og vi er ca. 1.800 beboere, der har investeret 2-3 mia. kr. i vores område. Så derfor mener vi nok, at byrådet burde lytte bare en lille smule til os.

 

Grundet Lokalråd - møde om trafikanalyse den 19.8.2019 på Lukasskolen - final

Oplæg i PowerPoint

Kommentarer til trafikmodel for Grundet, Vejle Kommune og Rambøll – 4.6.2019 Birger Kristoffersen og Henrik Stjernholm 1.8.2019, rev. 9.8.2019

Trafikanalyse på Grundet - Vejle Kommune og Rambøll – 4.6.2019 Grundet Lokalråds bemærkninger til trafikanalysen

1.2 Trafikmodellen er kalibreret med år 2017 som basisår efter en gravitationsmodel, der kombinerer forholdet mellem afstand og tid mellem de enkelte zonerelationer. HVAD BETYDER DET?

390 trafiktællinger i perioden 2013-17, der er fremskrevet med 1,5 % om året.

 

2.1.2 For at sikre robusthed i modelberegninger er der indregnet et større antal boliger i området end for forventet på baggrund af eksisterende plangrundlag. HVAD BETYDER DET?

 

2.3 I alle scenarier er der medregnet følgende ændringer.

  • Bussluse på Grundet Ringvej/Kløvermarken
  • Afsætningsplads til Lukas Skolen på Moldevej - HVAD BETYDER DET?
  • Trafiksanering af Grundet Sivevej – HVAD BETYDER DET?
  • Moldevej saneres tilsvarende Finlandsvej

 

Spørgsmål:

  1. Kan det aflæses af modellen, hvor meget trafik der alene kommer fra Grundet Skovby?
  2. Indeholder modellen trafik fra alle de områder der udbygges i en samlet model ? Dvs. alle boliger fra Store og Lille Grundet og Grundet Skovby?
  3. Er de 115 eksisterende boliger ved Store Grundet med i de 600 boliger, der indgår i beregningen, eller er de ud over?
  4. Har Vejle Kommune eller projektudvikler aftale om, at Store Grundet Alle kan bruges til trafik fra Grundet Skovby?
    1. Vil det blive styret i den eller de lokalplaner, der skal laves for Grundet Skovby, at der max. må opføres 600 boliger, dvs. så det fastlægges formål og i bestemmelserne og ikke kun i en redegørelsen ?
    2. Hvordan er trafikken fordelt på skoler og institutioner på Grundet Bygade og ved Nørremarkscentret, til NOVA Skolen og til Lukasskolen. Hvor meget trafik er der regnet med til de offentlige og private skoler og institutioner.
    3. Hvor meget trafik er der regnet med til Nørremarkscentret?
    4. Hvor meget trafik fra Grundet Skovby, der IKKE har ærinde på Grundet ledes gennem Grundet i de forskellige scenarier, dvs. trafik der skal til Vejle Midtby eller andre områder.
    5. Scenarie A: Hvilken trafik kommer forbi busslusen på Grundet Tværvej ud over busser. Der er en stigning på Grundet Tværvej på 300 biler?
    6. Scenarie A: Bliver der også en form for sluse til en evt. institution, så kørsel fra Grundet Skovby ikke har adgang til Grundet Tværvej?
    7. Indgår de evt. kommende boliger som følge af ”Ghettoplanen” i trafikmodellen.
      1. Hvis Grundet Tværvej bliver åben gennemgående trafik, synes analysen ikke at tage højde for den naturlige følgetrafik der vil komme på Sivevejen som følge af skolerne, hallen og indkøb. Hvis f.eks. børn hentes fra skole, daginstitution eller sættes af ved en sportsaktivitet, vil indkøb etc. være ligge i naturlig forlængelse. Det vil øge trafikmængden på Sivevejen og tilknyttede veje.
      2. Området beskrives konsekvent som et boligområde. Men der er både skoler, daginstitutioner og hallen, som skaber meget trafik. Er der taget højde for dette i analyserne.
      3. Flere spørgsmål ??                                                                                                 

         

        Vej

        Nuværende trafik pr. døgn 2019

        Scenarie A Stigning i trafik

        1. Bussluse på Moldevej
        2. Bussluse på Grundet Tværvej

        Scenarie B Stigning i trafik

        1. Bussluse på Moldevej
        2. Ingen bussluse på Grundet Tværvej

        Scenarie C Stigning i trafik

        1. Ingen bussluser på Moldevej
        2. Ingen bussluse på Grundet Tværvej

        Scenarie D Stigning i trafik

        1. Store Grundet Alle lukket ud mod Viborgvej

        Scenarie E Stigning i trafik

        1.      Bussluse på Store Grundet Alle/Grundet Tværvej

        Scenarie F Stigning i trafik

        1.      Indkørsel forbudt fra nord (mod syd) på Moldevej

        Grundet Tværvej (Korntoften)

        Ca. 50 boliger

        300

        300

        450

        Kan det være rigtigt

        1000

        2150

        300

        750

        Grundet Tværvej (Kløvertoften)

        79 boliger

        800

        300

        450

        Kan det være

        rigtigt

        1000

        2150

        300

        750

        Grundet Bygade

        nord for Moldevej

        1100 / 1450

        350

        450

        1200

        1550

        500

        900

        Grundet Bygade syd for Moldevej

        til Grundet Sivevej

        1200 / 1450

        750 / 1050

        750/ 1050

        600 / 1200

        600 / 1200

        650 / 1200

        750 / 1250

        Moldevej til

        Viborgvej

        1550

        1250 / 1450

        1350 / 1550

        1100 / 2550

        1400 / 2900

        1050 / 1900

        1300 / 2050

        Moldevej ved

        Østerbo

        200 / 900

        0

        0

        1800 / 2100

        1600 / 2150

        1200 / 1500

        1060 /1200

        Grundet Sivevej

        1600

        300

        250

        -150

        -150

        -150

        50

        Grundet Ringvej

        øst for Grundet Tværvej

        1800

        650

        650

        500

        1250

        600

        550

        Grundet Ringvej vest for Grundet

        Tværvej

        1000

        400

        400

        400

        400

        400

        400

        St. Grundet Allé

        400

        1700

        1550

        1050

        400

        1700

        1650

        Viborgvej nord for

        Grundet Ringvej

        4000

        3750

        3500

        3100

        2050

        3750

        2400

        Viborgvej syd for

        Grundet Ringvej

        7150

        3250

        3200

        2700

        2350

        3300

        3250

         

         

         

         

         

         

         

         

         

                                                                                                                  

Trafikanalyse

Vejle Kommune har udarbejdet en trafikannalyse i vort område og afholder i den forbindelse informationsmøde.

 

Emne: Informationsmøde om trafikanalyse for Grundet-området

Vejle Kommune har i forbindelse med den bymæssige udvikling af Grundet-området fået lavet en trafikanalyse med forskellige scenarier for trafikudviklingen. Trafikanalysen vil blive præsenteret på et informationsmøde: Mandag den 19. august 2019 klokken 17-18 På Lukasskolen i Vejle, hvor alle er velkomne. Tilmelding er ikke nødvendig.

 

Marianne Bjerre

Kommuneplanlægger | Plan
Teknik & Miljø | Kirketorvet 22, 7100 Vejle
T: 76 81 22 46 | Mob. 23 62 27 88 | E: marbj@vejle.dk

2019 Trafikannalyse